Giovanni-Battista-Tiepolo-Trionfo-di-Aureliano-ZUBRA

Giovanni Battista Tiepolo (1696–1770)

Giovanni Battista Tiepolo (1696–1770), wenecki artysta, był prawdopodobnie największym malarzem XVIII-wiecznej Europy i wybitnym mistrzem Wielkiego Stylu. Jego sztuka celebruje wyobraźnię, przenosząc świat starożytnej historii i mitów, pism świętych i świętych legend do wielkiego, a nawet teatralnego języka.

Jego sztuka, z genialnymi odstępstwami od konwencji i błyskotliwym użyciem kostiumowego splendoru, świętuje ideę artystycznego kaprysu (capriccio) i fantazji (fantasia). W jego rękach nieformalny olejny szkic (1977.1.3) został podniesiony do rangi podstawowej formy sztuki, godnej zbierania obok jego ukończonych obrazów. Do swoich nieporównywalnych freskowych dekoracji – takich jak te w Pałacu Labia w Wenecji – współpracował ze specjalistą od perspektywy, Girolamo Mengozzi Colonną (1688–ok. 1766), który również czasami projektował scenografie do opery.

Perspektywiczna rama Colonna dla fresków Tiepolo jest kluczowa dla zrozumienia osiemnastowiecznej koncepcji malarstwa jako scenicznej fikcji – czegoś, co miało zaangażować widza na czysto wyobrażeniowym poziomie. Było to zgodne z praktyką teatralną tamtych czasów – zwłaszcza opery. Istnieje ścisła analogia między celami malarstwa Tiepolo a twórczością wiodącego poety i librecisty, Pietro Metastasio (1698–1782), który, chociaż urodzony w Rzymie, był na dworze w Dreźnie: „Sny i baśnie kreuję; a nawet gdy szkicuję i opracowuję baśnie i sny na papierze… tak wchodzę w nie, że płaczę i oburzam się na nieszczęścia, które wymyśliłem. Ale czy jestem mądrzejszy, gdy sztuka mnie nie oszukuje?”

Pierwszym arcydziełem Tiepolo był cykl ogromnych płócien namalowanych do dekoracji dużej sali recepcyjnej w Ca’ Dolfin w Wenecji (ok. 1726–29). Przedstawiają starożytne bitwy i triumfy, dając Tiepolo okazję do wprowadzenia egzotycznych kostiumów, starożytnych rzeźb i artefaktów, oraz gwałtownej akcji, która czasami zdaje się wydobywać z ram i wchodzić do pokoju (65.183.1). Początkowo umieszczone w wgłębieniach ściany, płótna były otoczone freskowymi ramami i uzupełnione freskowym sufitem (nie autorstwa Tiepolo).

Najwybitniejsze dzieła Tiepolo to niewątpliwie freski sufitowe, które wykonał dla kościołów w Wenecji oraz willi i pałaców we Włoszech, Niemczech (Rezydencja w Würzburgu) i Hiszpanii (Palacio Real w Madrycie). Szczytowe osiągnięcie oznacza sufit malowany między 1750 a 1753 rokiem dla księcia-biskupa Karola Filipa von Greiffenklau w Würzburgu. Nad wielką klatką schodową zaprojektowaną przez niemieckiego architekta Balthasara Neumanna, Tiepolo namalował ogromny sufit przedstawiający Apolla i kontynenty. Na tym fresku sufit otwiera się na świetlistą przestrzeń nieba zamieszkałą przez bogów olimpijskich, a wokół obwodu znajdują się malownicze scenki symbolizujące Cztery Kontynenty, z postaciami ukazanymi tak, jakby stały na gzymsie. Tiepolo zastosował wiele punktów widzenia, określonych przez ceremonialny postęp odwiedzających wchodzących po schodach na audiencję u księcia-biskupa, tym samym wykazując swoją głęboką świadomość miejsca i funkcji. Owalny salon recepcyjny został ponownie ozdobiony przez Tiepolo, tym razem pół-mitycznymi wydarzeniami z lokalnej historii, a tu olśniewająca sztukateria obramowuje freski, czasami udając zasłony odsunięte, by odsłonić sceny, a innym razem bezbłędnie przekształcając malowane postacie w trójwymiarowe, realizując rękę, nogę, ramię lub rekwizyt w rzeźbionym reliefie.

Tiepolo był równie ceniony jako rysownik: jego zdolności wynalazcze były nieograniczone, a umiejętności niezrównane. Jego wyobraźnię drukowano na szeroką skalę, a ich marzycielskie, a czasem niepokojące obrazy czarowników, Pulcinelli i klasycznych zabytków mogły wpłynąć na Goyę.

Oikos prezentuje kolekcję kolorów Tiepolo Colour Collection Materiacontinua

Firma OIKOS przedstawiła nowość, która obiecuje zrewolucjonizować świat projektowania wnętrz: Tiepolo Color Collection, zaprojektowana przez architekta Giulio Cappellini i projektantkę kolorów Vicky Syriopoulou, która została już zaprezentowana w 2016 roku, teraz wchodzi w skład linii Materiacontinua. Projekt „Materiacontinua od ściany do podłogi” firmy OIKOS wpisuje się w nurt badań nad produkcją ekologicznych farb, bez formaldehydu i innych toksycznych substancji, odpowiednich zarówno do ścian, jak i podłóg: rezultatem są eleganckie i wizualnie imponujące przestrzenie, dzięki możliwości użycia tego samego materiału na wszystkich powierzchniach.

Architekt Giuseppe Cappellini zainspirował się sztuką Tiepolo, kolorami, teksturami i odcieniami jego fresków, aby stworzyć produkt jednocześnie innowacyjny i wierny tradycji: Tiepolo Color Collection ma zaletę doskonałego łączenia współczesności, designu, tradycji oraz troski o środowisko i zdrowie ludzi.

Cersaie 2018 Oikos Tiepolo Colour Collection Materiacontinua9
Karta kolorów 2018 roku

Jeśli poszukują Państwo rzetelnych wykonawców tynków dekoracyjnych – zapraszamy do współpracy! Mamy 8 lat doświadczenia, portfolio i profesjonalne podejście.

Tynki dekoracyjne na zamówienie już mogą być u Państwa w domu +48 697 068 787

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *